onsdag 6. juni 2012

Drømmejakke





Denne jakka måtte helt klart på pinnene så fort Marte Helgetun hadde oppskriften klar. Den ble bestilt, garn og knapper kjøpt inn, og vips var jeg i gang. Det ble en del hodebry underveis, da jeg så at den ikke ble lik jakka på mønsteret, enda jeg fulgte oppskrift.

Jeg endret knappehullene så de ble midt på knappestolpen slik:

På  b e g y n n e l s e n  av pinne 5: 2 rett - kast - 2 rett sammen (dette ble bedre enn etter oppskrift...)

En annen ting jeg også  b u r d e  endret på, er raglandutgangene. Som dere ser på originaljakken er det en dobbel raglandstolpe. Min ble enkel - så under "økninger" i oppskrift bør man heller prøve seg litt frem... Det skulle jeg gjort.

Og når det gjelder lengde, så må man strikke lenger - både på bol og ermer - enn hva det står i oppskrift. Da er det kjekt å ha en modell å prøve seg frem på!

Jeg ble allikvel fornøyd med resultatet, og den er jo en  D R Ø M  å ha på for lille frøken! Jeg måtte lage lua også (gratisoppskrift).


Søt jakke, søt lue, og søt frøken - om jeg skal si det selv!

Garn: en tråd AIR og en tråd SOUL - fra serien Dreamline fra Du Store Alpakka
Farge: Naturhvit
Pinne: 4,5
Knapper: 5 stk til jakka + 1 til lua, fra Dreamline

Denne er  i størrelse 6/9 måneder


Lage flere?
- J e p p, helt klart!

Noen der ute som har laget denne og som har gjort seg noen bemerkninger? Jeg liker så godt plaggene til Marte Helgetun  O G  garnet fra DSA. Masse herlig garn i herlige farger!

- Frøken B -

5 kommentarer:

  1. Har også strikket den, men i str. 3/4 år og enig med dine kommentarer. Fikk også enkel raglanutganger selvom jeg fulgte oppskrift og råd Jeg elsker også vanligvid DSA s garn, men disse likte jeg ikke. Og hver gang jeg måtte ta opp ble det så flokete.

    SvarSlett
  2. Jeg tenker jeg kanskje strikker denne i tynn alpakka fra DSA neste gang? For jeg er enig med deg - hver gang jeg tok opp - ganske så ofte faktisk - så ble det veldig flokete

    SvarSlett
  3. Herlig modell i en søt liten jakke :)

    SvarSlett
  4. Så fin jakke!! Å søt modell :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...